Inovativnost i motivacija

Inovativnost i motivacija jako su traženi i poželjni kod svih djelatnika, štoviše, oni su jedni od glavnih pokazatelja da su tim i tvrtka na pravom putu te da je kultura tvrtke na visokoj razini. Ali pogledajmo ovu priču:
Josip i Neven nakon skoro 2 mjeseca rada izvan radnog vremena uspjeli su svoj projekt privesti kraju i upravo započinju prezentaciju svom šefu. Pored njih su i članovi njihova neformalnog tima iz drugih odjela koji su pomogli u ostvarenju. Josip počinje priču o produktu i navodi sve prednosti, sve je OK. Tad šef uzme mobitel da bi odgovorio na poruku, Neven uskače prikazujući računicu troškova i prihoda, no šef izgleda nije zainteresiran, jer ne postavlja pitanja i gleda druge članove neformalne skupine. Tomo je već nabacio ‘jesam vam rekao’ lice i sve polako ide na krivu stranu. Šef prekida izlaganje i konstatira da je sve to OK, ali da produkt nije u liniji rada njihove tvrtke, i nije dorađen za tržište te da mu nije jasno zašto to vrijeme nije iskorišteno za dodatni rad na tekućim poslovima. Sastanak je gotov.
Kraj priče nam je poznat – o projektu se više ne govori. Većina nas je barem jednom bila u ovoj situaciji ili je za nju čula. I nije važno što je dalje bilo s projektom, ali je sigurno da su nakon tog sastanka motivacija i želja za pokazivanjem inovativnosti svih prisutnih i njihovih kolega debelo splasnuli. Nije bitno jesu li Josipi i Neveni u vašoj priči ostali u tvrtki ili otišli raditi na svom projektu, jer to ovisi i o njihovom privatnom položaju, ali problem u tvrtki ostaje. I nije samo njihov šef krivac, jer i on je možda reagirao pritisnut svojim problemima. Svima je jasno da kultura u toj tvrtki nije dobra i da ju neće biti lako vratiti te da će proći još dosta vremena prije nego neki drugi klinci pokušaju nešto slično.
Hajdemo zato promotriti što bi drugačiji rasplet donio. Recimo da je šef pozorno saslušao prezentaciju i u diskusiji objasnio koje stvari on smatra da treba promijeniti te pojasnio svoju situaciju, jer muči ga problem na jednom od tekućih projekata na kojem bi trebao dodatni angažman upravo sada. Zacijelo bi dobio i dodatni angažman na rješavanju tekućeg problema, jednako kao i dorađenu verziju produkta prema svojim naputcima. Tada bi tvrtka rado proširila ponudu i time otvorila dodatnu liniju prihoda. Poruka voditeljima timova i odgovornima u tvrtkama je jednostavna – ne dopustite da vas dnevni problemi spriječe prepoznati inovativnost i motivaciju vaših ljudi za dodatni angažman! Poruka koju time šaljete od presudne je važnosti za cijelu tvrtku, a ta ista motivacija i inovativnost vratit će vam se brzo na tekućim poslovima. Nakon takvog raspleta sigurno bi se i drugi odlučili na slične pokušaje i time dodatno proširili ponudu tvrtke.
No, nije samo šef odigrao krivo. Pogledajmo istu situaciju i iz drugog kuta. Recimo da su Josip i Neven nakon sastanka pristupili šefu i pitali što je problem koji ga muči te zatražili od njega specifikaciju kako poboljšati produkt da bude spremniji za tržište. Odgovor je jednostavan, zadržao bi njihovu motivaciju te im dao nadu da nije sve gotovo. Poruka koja bi se proširila neformalnim kanalima tvrtke bila bi pozitivna i vjerojatno bi ishod bio pojačani angažman na rješavanju tekućeg problema te motivacija za dodatni rad na produktu. Kroz vrijeme, na novom bi sastanku njihov projekt vjerojatno dobio ‘zeleno svjetlo’ i ponuda tvrtke bila bi proširena, a motivacija i inovativnost bili bi i dalje prisutni i korišteni na tekućim projektima.
Ova dva raspleta događaju se samo u tvrtki koja poklanja veliku pažnju svojoj kulturi. Kulturi tvrtke koja bi trebala u svakom trenutku poticati djelatnike na inovativnost i tako im davati motivaciju koja se realizira u dodatnoj vrijednosti tvrtke. Važno je primijetiti kroz navedene primjere da tu klimu gradi vodstvo tvrtke jednako kao i djelatnici! No kultura tvrtke ne dolazi sama od sebe definiranjem na papiru. Ona je ili već prisutna, pogotovo u start up tvrtkama ili je na izgradnji takve kulture potrebno ustrajno raditi i njegovati ju stalno. Kultura je razlog zašto ljudi rado dolaze raditi u tvrtku te isto tako razlog zbog kojega djelatnici ne odlaze olako. Kultura rješava dva vrlo velika problema poduzetništva, jer kvalitetni djelatnici danas su rijetki te biraju gdje će i s kime raditi, jednostavno jer mogu, dok odlazak kvalitetnog djelatnika znači veliki gubitak.
Želite li saznati točno kakva je kultura vaše tvrtke, kako ju vide djelatnici te što napraviti da ju poboljšate ili održite, Pragmatekh vam je na raspolaganju!
Snimit ćemo stanje, predložiti mjere te s vama raditi na definiranju kulture tvrtke. Pomoći ćemo izgraditi i zadržati kulturu tvrtke te odraditi ciljane radionice s timovima. Tako ćete kroz kratko vrijeme, pored točne informacije o stanju, imati i detaljan plan što i kako učiniti da se stanje poboljša. I ne zaboravite, na kulturi tvrtke treba raditi stalno, zato ćemo pomoći implementirati sustave za praćenje koji će vam omogućiti da periodično kontrolirate stanje i reagirate bude li to potrebno.
Danko Pigac