GDPR Institute press konferencija – rezultati istraživanja: Poznavanje zaštite osobnih podataka
Građani su slabo upoznati s pravom na zaštitu osobnih podataka
Gotovo 90% građana Hrvatske ne zna da će 25. svibnja stupiti na snagu Uredba o zaštiti osobnih podataka (GDPR – General Data Protection Regulation) kojom će EU ujednačiti zakone o zaštiti podataka u svim zemljama članicama, zaštititi privatnost njenih građana i unaprijediti način upravljanja osobnim podacima koje sakupljaju poslovni subjekti i javne institucije.
Prema rezultatima istraživanja koje je za Institut provela agencija Promocija Plus početkom svibnja, na reprezentativnom uzorku od 1300 punoljetnih ispitanika svega 11,4% građana zna kad uredba stupa na snagu. Manje od trećine ispitanika zna da u Hrvatskoj postoji Zakon o zaštiti osobnih podataka, a čak 44,2% smatra da ne postoji, premda je od uspostave neovisnosti u Hrvatskoj zaštita osobnih podataka garantirana Ustavom. Svaki 10 ispitanik misli da nitko ne koristi njegove podatke, a čak 40,5% njih na pitanje „Znate li točno tko sve koristi Vaše podatke“ odgovorilo: ne znam. Među ispitanicima njih 13,3% je imalo iskustvo otuđivanja osobnih podataka, pri čemu je više od pola njih pretrpjelo je štetu. Od građana Hrvatske kojima su podaci bili otuđeni njih 40,5% je pretrpjelo materijalnu štetu, 13,3% emocionalnu a 35,8%, srećom, nije pretrpjelo nikakvu štetu. Svaki deseti ispitanik misli da nitko ne koristi njegove osobne podatke, 40.5% njih ne zna
tko ih koristi, a među 47,2% ispitanika koji su ponudili odgovore uvjerljivo najviše ih se sjetilo tijela javne vlasti (61%), a potom su slijedile banke (27,9%), Internetski servisi (25,3%) i telekom operateri (24,9%) – moglo se ponuditi više odgovora. Istraživanje pokazuje da je potrebno uložiti dodatne napore kako bi se građani upoznali s Uredbom o zaštiti i svim njenim implikacijama.
Najveća vrijednost Uredbe je u činjenici da pojedincima daje mogućnost sprečavanja da se informacije o njima čuvaju daleko nakon perioda relevantnosti ili kad njihovo korištenje predstavlja narušavanje privatnosti. Potrebu za uređivanje područja zaštite osobnih podataka potvrđuje i istraživanje Globalno stanje informacijske sigurnosti za 2018. (2018 Global State of Information Security® Survey – GSISS), konzultantske kuće PwC provedeno među 9.500 managera diljem svijeta. Prema ovom istraživanju tek 51% ispitanika zna točno gdje se sve prikupljaju, prenose i pohranjuju osobni podaci njihovih zaposlenika i klijenata, a u samo 56% tvrtki postoji cjelovita strategija čuvanja podataka.
Institut za zaštitu osobnih podataka osnovan je 2018. godine kako bi osigurala kontinuirana komunikacija između građana, tvrtki, tijela javne vlasti i nadzornih tijela u pronalaženju najprimjerenijeg načina pohranjivanja, korištenja i čuvanja osobnih podataka. U doba digitalne ekonomije to je jedan od ključnih preduvjeta za osiguravanje gospodarskog rasta i daljnji razvoj društva te očuvanje demokracije. IZOP će raditi na tri područja: s građanstvom, poslovnim subjektima i Službenicima za zaštitu podataka, a surađivat će sa sličnim organizacijama u inozemstvu kako bi se pozitivna iskustva u provedbi podijelila sa zainteresiranom javnošću u Hrvatskoj.
Za Institut za zaštitu osobnih podataka
Zorislav Antun Petrović, predsjednik